Tradycyjny offtop - można tutaj swobodnie rozmawiać na temat forum, rozgrywki, tematyki, albo nawet o tematach zupełnie z innej beczki. Ogólnie - piszta, co chceta!
Papyrus
Administrator
Posty: 3811 Rejestracja: 8 gru 2015, o 15:36
Ranga: Fabular
GG/Discord: Enjintou1#8970
Multikonta: Yuki Hoshi; Uchiha Hiromi; Sans
Post
autor: Papyrus » 6 cze 2019, o 14:12
Shinobi War jest grą przeglądarkową z gatunku PBF (Play by Forum) osadzoną w uniwersum Naruto. W dużym skrócie opiera się ona na tym, że gracze tworzą własne postacie, którymi następnie prowadzą opisową rozgrywkę w przeznaczonych do tego wątkach fabularnych. Shinobi War można potraktować jako wspólnie tworzoną opowieść ze sporą ilością elementów pisanego RPG, gdyż wszystko to jest podporządkowane ustalonej z góry mechanice.
Świat działa w głównej mierze na zasadach mangi Kishimoto Masashi'ego pod tytułem Naruto, jednakże realia forumowe są zgoła odmiennie od tych przedstawionych w pierwowzorze. Dla usprawnienia rozgrywki i bardziej immersyjnego oddania całego uniwersum, osadzone ono zostało w klimatach feudalnej Japonii, czyli wiele setek lat przed pojawieniem się Sasuke i innych znanych nam bohaterów. Liczne potyczki pomiędzy zwaśnionymi klanami, brutalność i zacofanie w poszczególnych rejonach sprawiły, że jakość życia stoi na znacznie niższym poziomie. Młode pokolenie zostało wychowane w strachu, na krwi ginących w bojach ojców, co siłą rzeczy mocno wpłynęło na postrzeganie świata zwykłej ludności. W wielu kwestiach cywilizacja jest bardziej prymitywna niż ta przedstawiona w Naruto, a elektryczność i inne rozwiązania współczesnej nauki są ostatnimi rzeczami które można tutaj znaleźć.
W przypadku jeżeli kompletnie nie orientujemy się w uniwersum, nie ma potrzeby od razu odpuszczać! Mechaniki przedstawione zostały przez nas w najprostszy możliwy sposób, a po zagłębieniu się w rozgrywkę, szybko zrozumiemy czym to się wszystko je. Wyobraźcie sobie, że każdy człowiek dysponuje swego rodzaju energią o nazwie chakra, dzięki której może używać specjalnych zdolności lub naginać siły natury na własną korzyść. Kombinacji jest co nie miara i każdy znajdzie coś dla siebie, choćby nigdy nie tknął nawet mangi lub anime. Ostatecznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć korzystającego jedynie z atrybutów fizycznych samuraja!
1) W pierwszej kolejności, jeszcze przed rozpoczęciem rozgrywki, należy przeczytać regulamin, w którym zawarte są podstawowe zasady panujące na forum.
2) Zakładając konto, nie ma wymogu wymyślania od razu fabularnego imienia i nazwiska. Dane te mogą zostać zmienione przez administrację po zaakceptowaniu karty postaci. Warto dodać, że im lepszej jakości ona będzie, tym większa ilość startowych punktów historii, które służą do rozwijania naszego bohatera. Po założeniu konta można odwiedzić nasz discord , gdzie wystarczy poprosić o aktywacje.
3) W przypadku jeżeli graliśmy wcześniej na innym forum o tematyce Naruto, Shinobi War udostępnia opcję transferu. Dzięki niej, gracz może przenieść swoją postać, otrzymując bonus zależny od jej siły oraz wkładu w rozwój. Wystarczy założyć temat z linkiem do starej karty i zaczekać na rozpatrzenie prośby.
4) Przed rozpoczęciem konstruowania własnej karty, warto zaznajomić się z realiami forum. W każdej prowincji panują inne kultury, tradycje oraz religie, dzięki czemu będziemy mogli dopasować charakterystykę naszej postaci do panujących w świecie zwyczajów. Jeżeli ktoś chciałby poznać historie uniwersum, jej rozdziały można znaleźć w odnośniku poniżej. Zachęcamy również to zerknięcia na mapę świata, zasady podróży, a także kalendarium, gdzie w skrócie opisane są ostatnie dzieje naszego świata.
5) Każdą prowincję zasiedla inny klan tudzież szczep, które dysponują charakterystycznymi zdolnościami przekazywanymi z pokolenia na pokolenie poprzez więzy krwi lub naukę. Oczywiście przynależność do klanu nie jest wymogiem i rozgrywkę można rozpocząć jako tak zwany bezklan. W takim przypadku do wyboru mamy unikalną umiejętność wrodzoną, wokół której opierać się będzie build naszej postaci. Podczas wyboru ścieżki obowiązkowo należy sprawdzić, czy w danym klanie lub szczepie są jeszcze wolne miejsca!
6) Jeśli w głowie mamy już gotowy zarys naszej postaci, warto skupić się na tym, w którym kierunku chcemy, aby się rozwijała. Jedni specjalizują się w dziedzinach fizycznych, drudzy szkolą na doskonałych tropicieli dysponujących sensorycznymi zdolnościami, a jeszcze inni swoją siłę pokładają w technikach chakrowych, pozwalających na wiele ciekawych rozwiązań podczas walki. Kombinacji jest mnóstwo i wszystko zależy od wyobraźni gracza.
7) Skoro jesteśmy już przy kwestiach mechanicznych, czas na przyswojenie odrobiny statystyk, które określają jak biegła jest nasza postać w poszczególnych atrybutach. Jedną z ważniejszych kwestii jest kontrola chakry, której dokładna mechanika opisana jest w linku poniżej. To ona będzie decydować o tym jak wiele technik jesteśmy w stanie użyć podczas walki i jak szybko potrafimy uwolnić ją ze swojego ciała. Można porównać ją do many, która jednocześnie ma duży wpływ na nasze zmęczenie.
8) Obok atrybutów są jeszcze dziedziny, które określają z jakiego drzewka będziemy korzystać i jak silne techniki jesteśmy w stanie opanować. Ich rozwój, podobnie jak atrybutów, kosztować nas będzie punkty historii. Podczas rozdawania punktów naszej postaci warto skorzystać z kalkulatora, który pozwoli zaoszczędzić sobie czas przy liczeniu.
9) Jeżeli powyższe rzeczy są już dla nas jasne, możemy swobodnie przejść do konstruowania własnej karty postaci. Składać się na nią będą się takie kwestie jak charakter, historia, wiek, wygląd czy właśnie statystyki początkowe. Udajemy się do tematu z wzorem, który następnie najlepiej skopiować do nowo zakładanego wątku i w tytule zawrzeć, iż karta jest w budowie.
10) Po akceptacji naszej karty możemy rozpocząć już zabawę. Warto będzie przemyśleć możliwości późniejszego rozwoju postaci. Może ona dołączyć do różnych organizacji, oddać się służbie na Murze, czy nawet zostać pospolitym kryminalistą. Mechanik określających działanie całej rozgrywki jest więcej, jednakże tych będziemy się uczyć wraz z poznawaniem świata od wewnątrz, a przecież nie ma nic lepszego niż praktyka!
Jeżeli powyższy samouczek nie zaspokoił naszej ciekawości, a część forumowych kwestii nadal pozostaje dla nas czarną magią, poniżej wytłumaczymy m.in jak zatopić się w świat gry, w jaki sposób rozwijać swoją postać i jak znaleźć kompana do fabuły.
Konstrukcja posta
Kiedy wszystkie kwestie formalne zostały dopięte już na ostatni guzik, możemy pojawić się naszą postacią w jakimkolwiek temacie. W konstruowaniu postów warto opisywać takie rzeczy jak zachowanie postaci, jej przemyślenia, czy sposób w jakim podejmuje interakcje z otoczeniem. Z czasem wyrobimy sobie pewne nawyki, które rozwijać będziemy wraz z postępem rozgrywki. Chodzi tutaj między innymi o takie rzeczy jak formatowanie tekstu, co będzie pewnego rodzaju naszą wizytówką. Każdy robi to po swojemu i nie ma ku temu żadnych odgórnie narzuconych zasad, jednakże warto zadbać o przejrzystość, aby np. to co nasza postać mówi lub myśli, nie zlewało się z resztą. Jeżeli chcemy pokombinować z różnymi rozwiązaniami, można założyć tzw. brudnopis w przeznaczonym do tego dziale . Przyjęło się, że wszystkie słowa wypowiadane przez bohatera zaczynamy od myślnika, a kończymy następnym myślnikiem lub po prostu klikamy enter i zaczynamy od nowego wiersza. Można tez pokolorować część tekstu, pogrubić go lub skorzystać z kursywy. W tym wszystkim zadbać należy o wspomnianą wcześniej przejrzystość, a na dłuższa metę konsekwencję w obranych przez siebie rozwiązaniach. Trzeba pamiętać też o tym, aby w przypadku jeżeli nasz bohater opuszcza daną lokację, zamieścić na końcu "z tematu/zt/z.t" czy inne wariacje tego zwrotu. W innym przypadku dalej jesteśmy w wątku.
Czego nie robić?
Bardzo niemile widziane jest sterowanie innymi postaciami graczy, lub opisywanie dotyczących ich zdarzeń, na które to nie ma wpływu nasz bohater. O ile nieznaczna kontrola nad mało ważnymi NPC typu barman czy przechodzień na ulicy jest zupełnie w porządku, tak zdanie "wtem, idący obok przechodzień uderzył cię w twarz" o ile nie prowadzimy komuś misji jest już przesadą. Należy pamiętać, że wszystko ma swoje konsekwencje fabularne, co za tym idzie jeżeli zwyzywamy strażnika w bramie, musimy liczyć się z tym, że któryś z moderatorów fabularnych może przejąc nad nim kontrole i zwyczajnie nam nakopać, zaprowadzając następnie do aresztu.
To jasne, ale co dalej?
Najczęstszym sposobem na rozpoczęcie przygody jest znalezienie misjodawcy , który poprowadzi nam wątek. Jest to osoba, która rozwieje nasze wątpliwości i będzie swojego rodzaju przewodnikiem wprowadzającym nas w świat Shinobi War od strony praktycznej. Misje dzielimy na kilka kategorii (D, C, B, A, S), gdzie każda następna przejawia się wyższym poziomem trudności i wymaganiami dotyczącymi ilości postów. W głównej mierze, misje polegają na tym, że nasza postać wykonuje zlecenie od władz, organizacji czy innych mieszkańców, za które otrzymujemy wynagrodzenie i zdobywamy cenne doświadczenie. Bardziej już rozwinięty bohater może wybrać się również na wyprawy, misje wojenne czy zlecenia specjalne, jednakże o tym oraz innych podobnych kwestiach poczytać można w wyznaczonym do tego dziale . Jeżeli podczas konstrukcji karty postaci nie wydaliśmy jeszcze swoich pieniędzy, warto udać się do sklepu z wyposażeniem, który znajduje się w stolicy każdej z prowincji. Korzystając z wzoru w pierwszym poście tematu dokonujemy zakupu sprzętu, który nas interesuje, aktualizujemy swój stan konta w banku , aktualizujemy posiadany przez nas ekwipunek w KP i po tym możemy już z niego korzystać.
Mój misjodawca przestał odpisywać...
Jeżeli utraciliśmy wszelki kontakt z osobą, która prowadziła nam misję lub jesteśmy niezadowoleni z jej zbyt wolnego tempa, w tym wątku możemy prosić o przydzielenie nam kogoś innego. Gracze często przejmują misje innych osób, a nawet jeśli nie uda nam się kogoś takiego znaleźć, warto napisać jeszcze na minichacie.
Misje mają wpływ na otaczający nas świat
W celu zwiększenia immersji toczącej się rozgrywki, wszystko co robimy ma swoje konsekwencje, a heroiczny lub bestialski czyn zostanie odnotowany przez gapiów, czy chociażby wrogie nam organizacje. Być może wpadniemy w oko którejś z nich i zainteresuje się ona dalszą współpracą, co będzie podstawą ku temu, aby poruszyć fabułę postaci w jakimś konkretnym kierunku. Na naszym forum istnieje mechanika sławy, co opisane jest w tym miejscu . Poza samą sławą, wpłynąć możemy na gospodarkę prowincji, w której podejmowaliśmy działania. Przechwytując dostawy zboża do jednej z nich możemy doprowadzić nawet do głodu w osadzie. Musimy się jednak liczyć z tym, że władze nie pozostaną wobec tego obojętne i wyślą uzbrojonych shinobi, którzy będą starali się nas powstrzymać. Wszystkie czynności, które mogły mieć wpływ na gospodarkę, zgłaszamy w tym temacie .
Udało mi się ukończyć misję. Co teraz?
Jeżeli poradziliśmy sobie z pierwszymi trudnościami, które pojawiły się na naszej drodze, a misja została zakończona sukcesem, czas teraz na samą przyjemność, czyli wynagrodzenie. W przypadku misji D jest to 20PH + bonus od administracji (zazwyczaj 0-10PH w zależności od jakości naszych postów). Aby otrzymać wynagrodzenie, prowadzący misję lub gracz musi uzupełnić szablon w odpowiednim wątku , gdzie po sprawdzeniu misji przez wyznaczone do tego osoby, zostanie nam przydzielone wynagrodzenie. Warto wspomnieć, że otrzymamy również Ryo (jeżeli nagrodą nie jest jakiś przedmiot), które będziemy mogli wydać na lepszy sprzęt. Kiedy już będziemy mieli swoje ciężko zarobione punkty, należy je wpisać do swojego tematu w rozliczeniach PH, podobnie jak Ryo, które idzie do naszego tematu w banku. Możemy je od razu wydać na statystyki lub dziedziny, w zależności od tego jak zaplanowaliśmy rozwój postaci.
To proste, ale co jeszcze mogę robić?
Misje są głównym elementem napędzającym rozwój postaci, ale z pewnością nie jedynym. O punkty PH można śmiało prosić nawet za samo prowadzenie fabuły z innymi graczami. Wypad do baru? Romantyczny spacer nad jeziorem? Rozmowa z liderem klanu? Wszystko to jest rozliczane i nawet za z pozoru niezbyt ciekawy wypad na ryby otrzymamy drogocenne punkty. Pojawienie się w karczmie i czekanie całą wieczność, aż ktoś zagada do nas pierwszy, jest raczej mierną metodą na pozyskiwanie znajomych. Aby znaleźć osobę chętną na fabułę najlepiej zgłosić się na czacie, gdzie większość graczy od czasu do czasu zagląda, dyskutując na różne tematy. W jednym z działów istnieje również miejsce, w którym możemy zamieszczać ogłoszenia dotyczące fabuły. Prośby o jej wycenę wrzucamy tutaj , wypełniając zawarty w pierwszym poście szablon. Warto wspomnieć, że PH za sparingi z innymi graczami są liczone podwójnie!
Pff... Chcę walczyć na śmierć i życie!
Jeżeli rywalizacja jest tym, co interesuje nas najbardziej, a odebranie komuś ekwipunku czy okazanie wyższości w walce działa na nas jak swego rodzaju afrodyzjak, możliwości jest wiele. Trzeba jednak zaznaczyć, że bezpodstawne fabularnie zaatakowanie przechodzącego gracza jest karane i musimy mieć realny ku temu powód. Przed zainicjowaniem potyczki obowiązkowo należy przeczytać Regulamin walki ! W przypadku jeżeli zainteresowani jesteśmy poszukiwaniem kryminalistów, warto zerknąć do książek bingo, do których link znajduje się na samym dole tego poradnika. W każdej prowincji poszukiwane mogą być inne osoby. To, że ktoś został wygnany z Kantai, nie oznacza, że NPC w Sabishi też będą zwracać na niego uwagę. Taka osoba nie może się jednak czuć w pełni bezpieczna, ponieważ ktoś, kto zobaczył list gończy na wyspach, może wyśledzić nas nawet na drugim końcu świata! Realizacja takich poszukiwań nie jest prosta, gdyż wymaga sporo wysiłku na zdobycie informacji o lokalizacji takiej osoby. Jest to dobrze opisane w tym wątku. W przypadku jeżeli nasza postać zauważyła kogoś czyniącego haniebny czyn, zgłosić to może do władz prowincji, a następnie uzupełnić odpowiedni szablon .
Mój przeciwnik okazał się zbyt silny. Jak mogę zdobyć przewagę?
Poza statystykami, dziedzinami i podstawowymi mechanikami, na których oparty jest rozwój postaci, na Shinobi War istnieją też inne sposoby na zdobycie potęgi. Wymienić tutaj można chociażby wspomaganie , którego zdobycie wiąże się rzecz jasna z pewnymi trudnościami. Nie każdy może zostać nosicielem Bijuu, czy stworzyć własny pakt, jednakże jest to coś, do czego warto dążyć w późniejszych etapach rozgrywki. Poza tym można też zwrócić uwagę na umiejętności nabyte, dostępne od przekroczenia 1500PH. W takim przypadku wybierzemy się na wyprawę rangi B, gdzie będziemy postawieni przed trudnymi wyborami i ciężką walką. Kolejną z metod pozwalającą uzyskać znaczącą przewagę nad przeciwnikiem, a która nie wymaga od nas przesadnie rozwiniętej postaci są własne techniki oraz kuźnia . Został ku nim stworzony oddzielny dział, gdzie mechaniki tworzenia jutsu jak i przedmiotów zostały dobrze opisane.
Wyrzucili mnie z pracy i mam dużo czasu, co jeszcze mogę tutaj robić?
Jeżeli prowadzenie postaci i czekanie z niecierpliwością na czyiś odpis nas denerwuje, a chcielibyśmy się zanurzyć w uniwersum jeszcze bardziej, nic nie stoi na przeszkodzie, aby poszerzyć swoją wiedzę na temat realiów i prowadzić misje innym! Z początku każdy gracz jest uprawniony do robienia misji rangi D i C. Po wykonaniu paru takowych, możemy zgłosić się do administracji w celu otrzymania wyższego przedziału. Zanim to jednak zrobimy, warto popracować nad swoim warsztatem i skupić się na mechaniczno-fabularnych elementach, których opanowanie będzie podstawą ku temu, aby czegoś nie zawalić i uzyskać zaufanie osób odpowiedzialnych za nadzorowanie naszych działań.
Chciałbym wnieść coś do forum
Jeżeli zainteresowani jesteśmy pomocą forum, czy to od strony mechanicznej, czy fabularnej, w jednym z tematów ogłaszane są nabory na funkcje moderatorów. Rzecz jasna, chętnych zawsze jest co najmniej kilku, więc będziemy musieli swoimi wcześniejszymi działaniami i zachowaniem udowodnić, że jesteśmy godni zaufania i wiemy "czym to się je". Dla wszystkich graczy dostępny jest dział pomysłów gdzie dyskutowane są rzeczy, jakie można by wprowadzić lub zmienić. Przed założeniem tematu lub wypowiedzeniu się w jakimkolwiek innym należy obowiązkowo przeczytać regulamin działu!
Zmiany w systemie rozgrywki
Staramy się na bieżąco ulepszać świat, którego jesteśmy częścią, toteż administracja raz na jakiś czas wprowadza zmiany, mające za zadanie wprowadzić balans i usprawnić rozgrywkę. Dodawane są również nowe mechaniki poszerzające możliwości rozwoju fabuły czy statystyk. Należy więc śledzić ten wątek , gdyż mogą one dotyczyć umiejętności, z których korzysta nasz bohater!
Wydarzenia specjalne
Są to eventy ogłaszane raz na parę miesięcy przez administrację, pozwalające naszej postaci uzyskać bonusowe PH czy specjalny ekwipunek. Można je podzielić na zwykłe off-topowe konkursy z okazji różnych świąt, oraz specjalne wydarzenia w świecie, które będą miały ogromny wpływ na całą krainę shinobi. Zaliczamy do nich również wojny toczone pomiędzy klanami, w których uczestniczyć mogą nawet postronne osoby w roli najemników. Tego typu ogłoszenia możemy znaleźć tutaj .
Urlop i porzucanie konta
Jeżeli z jakiegoś powodu nie przypasowała nam nasza postać lub świat realny nie pozwala nam aktywnie uczestniczyć w rozgrywce, stworzone zostały ku temu odpowiednie miejsca, gdzie można zgłaszać tego typu sytuacje. W pierwszej kolejności warto rozważyć urlop. Nawet jeśli kompletnie uleciała z nas wena i nie wiemy czy chcemy kontynuować grę, dajmy sobie trochę czasu i załóżmy własny wątek w odpowiednim dziale . Znajduje się tam również wzór, według którego powinniśmy uzupełnić nasz wpis. Jeżeli bezwzględnie chcemy pozbyć się postaci, udajemy się do tego wątku i zgłaszamy swoją chęć porzucenia postaci. Przy tym warto pamiętać, że jednorazowo można porzucić postać i zachować 80% zebranego na niej PH (jak w przypadku śmierci postaci) co dokładniej opisane jest w tym temacie.
Wciąż coś nie jest jasne?
Jeżeli nie uzyskałeś/aś tutaj odpowiedzi na swoje wątpliwości, a na mini-chacie nikt nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, warto stworzyć wątek w dziale FAQ , gdzie zarówno gracze jak i administracja starają się w miarę możliwości pomóc. Zapraszamy również na nasz discord, gdzie cały czas ktoś zagląda i postara się rozwiać wątpliwości. Pamiętaj, że inni ludzie nie gryzą i jeżeli będziesz odnosić się do nich z szacunkiem, to na pewno uzyskasz wsparcie!
Powodzenia
Autor: Etsu
0 x
you best prepare for a hilariously bad time
Papyrus
Administrator
Posty: 3811 Rejestracja: 8 gru 2015, o 15:36
Ranga: Fabular
GG/Discord: Enjintou1#8970
Multikonta: Yuki Hoshi; Uchiha Hiromi; Sans
Post
autor: Papyrus » 6 cze 2019, o 14:13
NAJWAŻNIEJSZE TEMATY
Regulaminy
Kwestie organizacyjne
Tworzenie karty postaci
Fabuła i realia
Rozwój postaci
Sklepy z wyposażeniem
Twórczość własna
Książeczka bingo
0 x
you best prepare for a hilariously bad time
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość